Blogg

Vad har en lastbilschaufför i lön

Att vara lastbilschaufför ger dig möjlighet att se stora delar av Sverige, och även Europa om internationella körningar lockar. En lastbilschaufför får idag 29 900 kronor i medellön, med en timlön på cirka 144 kronor per timme. En liten ökning från 2020, när medellönen var ungefär 29 500 kronor. Männen tjänar i snitt 1300 kronor mer än kvinnorna per månad.

Jämför vi då snittlönen med den i USA som efter senaste löneökningen höjdes till 57 500 kronor ungefär (690 000 USD per år), eller i Norge där snittlönen är ungefär 44 500 kronor (41 620 NOK), kan vi konstatera att den svenska lönen är ganska blygsam.

Lön efter erfarenhet och kompetens

Hur mycket du får som lastbilschaufför i lön beror dels på hur länge du har jobbat, vilken utbildning du har och vilken typ av avtal du har. Den genomsnittliga ingångslönen ligger på 18 500 kronor, vilket blir ungefär 12 950 kronor efter skatt.

  • 0 -3 års erfarenhet 22 300 kronor
  • 4 -9 års erfarenhet 29 600 kronor
  • Över 10 års erfarenhet 36 600 kronor
  • Efter 20 år i branschen ligger snittlönen på 39 500 kronor

Det här är genomsnittliga siffror från 2022 utan tillägg som till exempel OB, traktamenten eller specialutbildningar som farligt gods.

Det krävs olika typer av specialutbildningar för olika typer av farligt gods. För att få transportera dem måste du ha relevant utbildning, det i sin tur påverkar också det du får som lastbilschaufför i lön.

Många lastbilschaufförer är anställda per timme, vilket gör att lönerna varierar ytterligare.

Kör vart du vill

Efter en avslutad yrkesutbildning kan du bestämma om du vill jobba för ett åkeri i Sverige, starta eget, eller kanske jobba utomlands. Många företag är beroende av sina chaufförer, utan dom kan de inte leverera eller transportera varor och produkter.

Med det sagt är det ett yrke som tidvis är i stark turbulens. Många företag väljer att anställa chaufförer från utlandet därför att de är billigare än svenska chaufförer. De går även med på sämre arbetsvillkor eftersom de inte har något kollektivavtal. De har inte heller något skydd eller stöd när det kommer till olika typer av avtal.

Ett företag som är i blåsväder för det här är Postnord. De har visserligen kollektivavtal genom SEKO, vilket är primärt för brevbärarna. Företaget delegerar ut sina körningar med lastbil till andra företag. Resonemanget bakom beslutet var att kollektivavtalen blev för dyra för lastbilschaufförerna.

Lastbilschaufförer och fackförbund

Det finns idag 26 olika kollektivavtal inom transport. Transportavtalet är det avtal som täcker lastbilschaufförerna. I det här avtalet täcks löner, OB, andra tillägg som traktamenten, försäkring om du blir sjuk, rättsligt stöd om du skulle hamna i en diskussion med arbetsgivare, och mycket mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *